Bildekor: Design gjort profesjonelt, effektivt og riktig
Om du er interessert i bildekor, er det viktig å få et design du kan være stolt av å vise fram, eller i det minste som du liker. Det må kjennes som deg eller ditt firmas identitet, og det må vekke oppmerksomhet hos de du helst vil at skal se deg (dine kunder).
Design av bildekor eller reklame til bil kommer i mange former, løsninger og farger, og vi anbefaler å få dette satt opp profesjonelt for å få et så effektivt resultat som mulig.
Enkelt eller kreativt: Design for alle smaker
Enten du vil spre reklame eller bare sette et personlig preg på kjøretøyet, kan design utføres for alle smaker. Hos GV Reklame har vi satt opp bildekor så enkle som kun en logo på en framdør, til helfoliering hvor alt dekkes med spreke farger og elementer.
Den enkle løsningen
Den “enkle” løsningen er for de som helt enkelt bare vil vise hvilket firma de kjører for, og gjerne hvordan folk kan få tak i dem. Denne løsningen inneholder gjerne:
- Firmalogo
- Slagord / tjenester
- Kontaktinfo og/eller sosiale medier
Hva som er nødvendig for hvert firmas dekor varierer. For eksempel er det ikke alltid nødvendig å skrive “Rørlegger” som tjeneste dersom ordet rørlegger er i firmanavnet. Om du ikke er aktiv på sosiale medier, er det heller ikke nødvendig å henvise folk til dette.
Som minimum anbefaler vi firmalogo og kontaktinfoen du foretrekker at folk tar kontakt gjennom, enten det er telefon, mail og/eller hjemmeside.
Det mer kreative uttrykket
Ute etter noe sprekere? I tillegg til elementene beskrevet ovenfor er det mange som velger å ta reklamen sin lengre for en virkelig kreativ bildekor. Her legger vi gjerne til elementer som:
- Foto eller illustrasjoner
- Grafiske elementer og linjer
- Bakgrunnsmotiver og mønster
Vi kan med dette gjøre dekoren helt unik og med sterke blikkfang.
Dette trenger ikke å bety at dekoren i seg selv er fargerik og skriker langs veiene, men vi kan også lage diffuse mønster som bare gjøre kjøretøyet litt mer interessant å se på.
Design for ulike kjøretøy
Det fins ingen fasit for hva som er “riktig” design for reklame til bil og andre kjøretøy. Men desto større kjøretøyet og dets flater er, desto mer kan gjerne gjøres ut av designet.
Når vi designer bildekor på GV Reklame, tar vi i betraktning faktorer som fart (lesbarhet), kognisjon (mengde informasjon og elementer), white space (luft mellom elementer), og selvfølgelig din visuelle profil.
01. Dekor for vare- og personbil
Vare- og personbiler er av våre mest dekorerte kjøretøy. Vi dekorerer og monterer både for firma og privatpersoner.
Når et firma har flere biler er det normalt å ha en mal for dekoren, som tilpasses ulike modeller. På den måten vil hver bil være gjenkjennelig men samtidig vil vi passe på at informasjon og elementer ikke blir unaturlig avkuttet.
For firma med flere ansatte, eller som vil skape mer personlige bånd mellom ansatte og kunder, er det vanlig å ha sjåførs eget navn og telefonnummer på framdør.
02. Dekor for lastebil og buss
Som med vare-og personbiler, er det normalt å ha en mal for dekor også på lastebiler og busser. Dette er viktig siden disse kjøretøyene som oftest eies av firma, og det da gjerne fins flere av dem. Også her er det vanlig å ha sjåførs eget navn og telefonnummer på framdør.
Siden busser og lastebiler med semihengere har store flater, kan dette være spennende å jobbe med. Spreke design på slike flater kan virkelig skape oppmerksomhet, og kan få deg til å bli snakket om (på en positiv måte) – vi anbefaler å vurdere tøffe bilder, grafiske elementer eller andre mønstre.
03. Dekor for hengere og brakker
Skaphengere og brakker har som regel mye flate som kan dekkes og helfoliering er ganske vanlig. Merk likevel at dersom teksturen på overflaten er ruglete kan det være vanskeligere å feste folien, eller vi må bruke en sterkere (dyrere) folie. Snakk med oss om du er usikker på hva som kan gjøres.
Selv om maler kan være flotte her og, er det ganske vanlig at hengere og brakker dekoreres med ulike design – som en slags kampanje.
I motsetning til skaphengere, har varehengere mindre flater og derfor mindre dekor. Det vanligste her er firmalogo, kontaktinfo og eventuell en enkel grafisk linje eller lignende.
04. Dekor for maskiner
Vi designer reklame for en rekke maskiner og lignende. Som med varehengere, er det her vanligst med mindre dekor: gjerne firmalogo, kontaktinfo og eventuelle grafiske elementer.
Hvordan utføre bildekor-design
Design av bildekor kan være litt av en kunst. Det viktigste er å ha en god modell av kjøretøyet som skal dekoreres, så man har en solid mal å tegne på. I tillegg trengs ulike programvarer, enten det gjøres online eller profesjonelt.
Vi ser på fordeler og ulemper med begge alternativ:
01. Designe bildekor online/selv
Ja, det fins programmer som lar deg tegne opp din egen dekor. Hvordan de fungerer varierer fra program til program, men som regel vil du kunne velge bilmodell for så å laste opp logo og andre visuelle elementer, samt legge inn tekst.
Fordeler
- Billigere å sette opp dekoren selv
- Du kan leke deg mer med ulike design
Ulemper
- Du trenger fortsatt noen til å montere folien
- Du har ikke alltid tilgang til riktige visuelle elementer
- Programvaren har kanskje ikke din skrifttype tilgjengelig
- Designet blir ikke alltid det beste (om du ikke har øye for detaljer)
- Om du ikke har riktige filer for alle elementer kan produksjon bli vanskelig
02. Designe bildekor hos GV Reklame
Om du velger å få dekoren designet profesjonelt, gjennom f.eks. GV Reklame, vil du ha en helt annen rolle i prosjektet: våre designere vil spørre deg om dine ønsker, for så å sette opp disse som et design. Du kan komme med så mange tilbakemeldinger du vil, og designeren vil passe på at alt kjennes lesbart og at alle elementer er optimert for produksjon.
Vi designer naturligvis for alle bilmerker, enten du kjører BMW, Volvo, Scania, Volkswagen, Ford, KIA, Toyota, Nissan eller noe annet!
Fordeler
- Designeren kan tegne opp eller finne alle elementer
- Produksjon og montering kan gjøres av samme firma
- Solide design som er lesbare og forståelige langs veien
- Alle elementer kan settes opp så de er optimert for produksjon
Ulemper
- Dyrere enn å gjøre det selv
- Du blir mer bundet til hvordan designeren tenker
Fordeler med god design av reklame til bil
Om du først vil ha bildekor, vil du ha et design som ser bra ut. Fordeler med å legge noen ekstra kroner i et godt design inkluderer:
- Ser mer seriøst og profesjonelt ut
- Kommuniserer det du vil, til de du vil
- Skap ditt unike blikkfang langs veiene
- Inspirer folk til å ville ta kontakt med deg
- Noe å være stolt av, som gjør deg annerledes
Eksempel på design av reklame til bil
Vi har dekorert stort og smått, enkelt og kreativt siden 1986 – her er noen eksempler på dekorer vi har designet og montert.
Ofte stilte spørsmål
Vi gjør design på timepris. Enkle design som en logo på framdøra og kontaktinfo kan derfor gjerne gjøres på en time, mens heldekor for semitrailere kan ta ganske mange timer. I tillegg vil endringer i designretning, originalarbeid for produksjon av elementer, og så videre kunne spille en stor rolle for hvor mange timer det tar.
Selv om vi anbefaler at du får den satt opp profesjonelt, kan du gjøre det selv også. Merk likevel at avhengig av hvilken filtype du gir oss, at vi kanskje må sette det opp på nytt før produksjon. Her kan vi selvfølgelig tegne over. Snakk med oss om du har eget design, så vi vet vi får riktige filer satt opp – eller kan gi antydning på hva det vil koste å få det konvertert til den filtypen vi trenger.
Ja. Vi tar oss som regel av hele prosessen, fra design til produksjon og montering.
Dette varierer litt fra prosjekt til prosjekt: som regel vil du hovedsaklig få en 2D-tegning som vil være en meget tilnærmet lik riktig dekor, andre ganger kan du også få se det som en “mockup” på et foto hvor ting kan være litt ute av proposisjon. Vi har også i 2024 tatt i bruk Zeno: et 3D-program med en meget realistisk utførelse av designet. Merk at Zeno fortsatt er i testfase og ikke fins for alle bilmodeller ennå.