Full guide for en profesjonell logo
Om du skal gjøre noen form av markedsføring, eller i det hele tatt promotere et firma, er en logo et av de mest sentrale elementene. Det er derfor viktig å få et solid design, som er enkelt å oppfatte, er unikt, og som sier noe om firmaet.
I denne guiden går vi i dybden på hva en logo er, hva som kjennetegner en profesjonell logo, hvordan de kan best designes, og mer.
Hva en logo er
Enkelt forklart, er en logo et visuelt kjennemerke—gjerne et ikon sammen med firmanavn—for et firma. Om du for eksempel tenker på Nike, ser du sannsynligvis for deg en buet linje i svart, eller du ser for deg en håndskrevet tekst med organiske linjer i rødt og hvitt om du tenker på…? Coca-Cola.
En logo er ett merke som et firma konsekvent bruker i sin markedsføring, enten det er på produkter, i mailsignaturer, på reklameartikler, uniformer, trykksaker, og så videre.
Hvordan det merket ser ut, og hvilke elementer som inkluderes, varierer fra firma til firma. Vi ser på ulike løsninger for logodesign senere.
Hvorfor firma trenger logoer
Her er våre topp tre grunner til at alle firma burde ha en profesjonell logo:
- Du ser med en gang mer seriøs og etablert ut: Vi gjør oss raskt opp en mening om et firma, og om du ikke har en god logo, kan folk fort bestemme seg for at de ikke stoler på deg, og velge å gå en annen plass.
- Den gjør deg gjenkjennelig: Ta for eksempel Apple, som ved å konsekvent bruke et eple med et bitemerke/hull i, har fått oss til å tenke på dem så fort vi ser det ikoniske eplet – før vi i det hele tatt tenker på frukten.
- Det skiller deg ut fra konkurrenter: Konkurrenter eller ikke, en unik logo gjør at folk enklere kan skille deg fra lignende leverandører. Det er da viktig at logoen faktisk er unik og ikke ser ut som alle andre i industrien.
Hvor logoer ofte brukes
Som nevnt, kan logoer brukes en rekke steder – og burde ha en sentral plass på all kommunikasjon, flater og annet et firma har til rådighet. Du vil ikke dekke alle overflater med massive og repeterende logoer, men bruk den der det føles naturlig. Som for eksempel:
- Plakater og andre trykksaker
- Brevark/PDF/Word-filer
- Reklamemateriell
- Skilt inne og ute
- Sosiale medier
- Mailsignaturer
- Vindusdekor
- Hjemmeside
- Uniformer
- Bildekor
- Banner
Ulike løsninger for logodesign
Som hintet til tidligere, fins det ulike løsninger for logodesign. Vi kan definere flere løsninger om vi går mer i dybden, men dette er de tre hovedløsningene:
- Logotype: En logotype har kun tekst, enten det er en helt enkel skrifttype, som f.eks. Kid, eller en mer avansert skrifttype, som Coca-Cola.
- Logosymbol: Et gjenkjennelig ikon eller symbol, med Nike-linjen og Apple-eplet som eksempler. Dette ikonet kan være abstrakt (Nike) eller ikke (Apple).
- Kombinasjonslogo: Denne varianten kombinerer ganske enkelt både logotype og -symbol, og er en mye brukt løsning.
Hva som er riktig løsning, varierer fra firma til firma. En logotype vil alltid sette firmanavnet foran folk, men sier kanskje mindre om hva firmaet er og gjør (om du ikke har et veldig beskrivende navn), og kan bli mindre gjenkjennelig dersom utformingen av skriften ikke er veldig unik. Logosymbol kan derimot uttrykke mer om følelser og hva firmaet er og gjør, men det kan være vanskelig å få fram hvem du er, spesielt som ny aktør i markedet.
Det er derfor mange som velger kombinasjonslogo. Du får da det beste av begge løsninger, med et ikon som kan gjøre deg mer unik, og navnet tilgjengelig. Vi ser på ulike formater av logoer lengre ned i guiden.
Kvaliteter en god logo gjerne har
Logoer fungerer stort sett best når de er enkle. Men enkle design…vel, de er ofte enklere sagt enn produsert. Her er noen tips til en god logo:
- Simpel: Tenk stiliserte ikoner, uten mange små detaljer
- Leselig: Skrifttypen burde være forholdsvis enkel å lese
- Fargepalett: Hold designet til maks 2-3 farger, gjerne færre
- Skalerbar: Ulike formater for ulike plasseringer (mer om det siden)
- Målgruppe: Logoen er designet for målgruppen, ikke for firmaeieren
- Avstand: Elementer og bokstaver har god avstand (ikke for mye eller for lite)
- Unik: For å skille seg ut må utformingen være original og ikke kopiert fra andre
- Kommuniserer: Designet trenger ikke 100% beskrive firmaet, men burde si noe om det
Hvordan designe en profesjonell logo
Det er viktig å tenke gjennom alternativene dine før du får en firmalogo designet.
For mange kan det friste å designe den selv, eller få designstudenten i familien til å gjøre det, eller til og med bruke tegningen til 4-åringen hjemme som design (ja, dette skjer). Og for all del, dette kan være løsninger som fungerer. Men det er viktig at designet følger kvalitetene beskrevet ovenfor, samt at du har riktige filtyper for det ferdige designet (se under).
Om du velger å betale noen for å få et mer profesjonelt design, må du også tenke på hva du vil betale. Logoer kommer til alt fra tusenlappen til ekstreme, mange-sifrede beløp vi ikke trenger å diskutere her.
For å komme i gang, anbefaler vi å ta kontakt med et profesjonelt firma, som GV Reklame, som kan sitte med deg og forstå mer om ditt firma, hva slags uttrykk du er ute etter, og så rådgi løsninger og sette opp design etter ditt budsjett.
Andre fordeler med å jobbe med et faktisk firma er at du enkelt kan få alle formatene, fargevariantene og filtypene du trenger:
Logoformater
For at en logo skal kunne brukes overalt, er det viktig å ha ulike formater så den er skalerbar. For mindre overflater, som f.eks. en penn eller profilbildet på sosiale medier, vil du gjerne ha simple varianter av logoen – enten det kun er ikonet (eller bare deler av det), eller teksten.
Horisontale overflater med lite vertikalt rom burde ha logovarianter som sitter godt i denne overflaten, og en høy men smal logo er da ikke den beste løsningen.
Målet med ulike logoformater er at logoen alltid er leselig, og kan være så stor som mulig samtidig som den sitter godt i formatet som er til rådighet.
Fargevarianter
Logoer kan plasseres på alle slags bakgrunner. Du vil derfor vite at du har varianter som sitter godt på mørke og lyse bakgrunner, samt svart-hvite varianter som fungerer om du ikke har farge tilgjengelig.
Om den visuelle identiteten din har et mønster eller logoen ofte skal plasseres på foto eller lignende, kan det også være gunstig med en variant som har en hvit (eller annen farge) kontur, så logoen aldri blendes inn med elementene bak.
Målet med ulike fargevarianter er at logoen alltid er synlig og har god kontrast.
Filtyper
Hvilke filtyper du trenger varierer etter hvor du skal bruke logoen.
De mest brukte filformatene for logoer er:
- Ai/Eps/PDF: Originale designfiler, med vektordesign*
- PNG: Uten bakgrunn, supre for hjemmesider, PDF, o.l.
- JPG/JPEG: Med bakgrunn, f.eks. egnet for sosiale medier
*Vektordesign: Filer som kan skaleres opp i det uendelige uten at de blir pikslete og kvaliteten dårligere. Perfekt for storformatprinting. Vi ber alle våre kunder sende oss eksisterende logoer som vektorformat om de har tilgang på dette.
Ofte stilte spørsmål
Som nevnt kan logoer komme fra tusenlappen til millionbeløp. Hos GV Reklame tar vi timesbetaling, og prising varierer derfor fra tusenlappen og oppover, alt etter hvor mange revisjoner vi går gjennom sammen med deg.
Dersom du har et spesifikt budsjett, jobber vi gjerne med deg for å holde oss innenfor/rundt dette.
Det er absolutt mulig, men vi anbefaler å inkludere profesjonelle designere dersom budsjettet fins. Dette er fordi en logo fort blir et såpass gjenkjennelig merke at du gjerne “må” beholde det når folk har begynt å kjenne det.
Siden det er såpass mye som må tas i betraktning—som forklart med f.eks. formatene, fargene og filtypene—kjennes det for mange betryggende å ha proffer bak seg, som kan produsere dette kjapt, enkelt og smertefritt.
Logodesign kan ta alt fra et par dager til flere måneder. Store firma går ofte dypt inn i å forstå målgruppen og å passe på at designet er “spot on,” men stort sett er det greit å forvente et par uker før logoen er helt klar (avhengig av designerens andre prosjekter og dine tilbakemeldinger).
Så absolutt! Vi har designet logoer for nye firma, samt nye logoer for etablerte firma, kan hjelpe deg gjennom hele prosessen, og passer på at du får alle typene og variantene du trenger.